عملکرد vc

بهترین متریک برای اندازه گیری عملکرد vc ها چیست؟

طبق ساختار معمول VC ها در دنیا که ساختار LPGP (limited partner, general partner) می باشد غالبا صندوق ها برای یک دوره زمانی 1 تا 4 ساله توسط LPها سرمایه جذب می کنند و با توجه به این موضوع کهLP ها برای تامین مالی صندوق های VC نیاز به سنجش کارایی آن ها دارند، به همین دلیل ارزیابی میزان بازده سرمایه گذاری های انجام شده توسط صندوق ها برای LP ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در نتیجه LP ها با توجه به گذشته صندوق ها در مورد سرمایه گذاری در VC ها تصمیم گیری می کنند.

در ادامه دلیل بهتر بودن معیار IRR را توضیح خواهیم داد:

اندازه گیری IRR

اندازه گیری بازده واقعی صندوق های VC که تا کنون اتفاق افتاده است معمولا منجر به برآورد کمتر بازدهی در مقایسه با بازدهی صندوق ها در پایان عملکردشان می باشد(زمانی که VC ها از آخرین سرمایه گذاری خود خارج می شوند).
زیرا طبق پدیده تجربی که در خصوص کسب و کار های استارتاپی اتفاق می افتد، ایجاد بازده منفی در سال های اولیه فعالیت آن ها رایج می باشد، همچنین به دلیل ماهیت کسب و کارهای نوپا در صورت موفقیت و پس از گذشت چندین سال بازدهی قابل توجهی توسط این کسب و کار ها ایجاد می شود. بنابراین IRR معیار مناسبی برای سنجش عملکرد VC ها می باشد زیرا امکان برآورد آن برای سال های آتی وجود دارد. در واقع، تنها تکیه بر
بازده تحقق یافته VC ها امکان برآورد مناسبی را به LP ها نمی دهد و معیار مناسبی برای معرفی عملکرد VC ها نمی باشد.

به عنوان مثال فرض کنید صندوق X مبلغ 10 میلیون دلار در 10 استارتاپ سرمایه گذاری کرده است. این صندوق در سال آینده از 5 سرمایه گذاری خود خارج می شود دو مورد از استارتاپ ها در نقطه سربه سر خود قرار دارند و سه تا از آن ها بازده 5 میلیون دلار، 8 میلیون دلار و 12 میلیون دلار تولید می کنند، بنابراین بازده تحقق یافته برای صندوق X ، 50 درصد می باشد.( 25 میلیون دلار بازدهی به ازای 50 میلیون دلار سرمایه گذاری).

 

در همین حال در سرمایه گذاری بعدی که صندوق انجام می دهد برای مدت زمانی طولانی به سرمایه گذاران هیچ پولی تعلق نمی گیرد بنابراین بازده در ابتدا کم است، منفی می شود و سپس افزایش می یابد. که به منحنی j شبیه می باشد. به همین دلیل است که اندازه گیری بازده واقعی صندوق های VC که تا کنون اتفاق افتاده است معمولا منجر به برآورد کمتر بازدهی در مقایسه با بازدهی صندوق ها در پایان عملکردشان می باشد.
تلاش برای اندازه گیری ارزش با استفاده از NPV نیازمند پیش بینی چند ساله جریانات نقدی می باشد. در واقع این روش در سرمایه گذاری خصوصی (private equity) مفید خواهد بود اما تخمین NPV برای استارتاپ های که هنوز به درآمد زایی نرسیده اند و pre-revenue می باشند و همچنین برای استارتاپ هایی که در حال رشد هستند بسیار دشوار می باشد.

اندازه گیری ROI

به عنوان روش دیگر بازده حاصل از سرمایه گذاری( ROI) متریک خوبی برای این منظور می باشد. زیرا اندازه گیری این متریک بسیار عینی می باشد و هنگامی که دستاوردها محقق شده اند قابلیت محاسبه آن وجود دارد اما متاسفانه ROI به ارزش زمانی پول توجه نمی کند. برای این منظور دو سناریو زیر را مورد بررسی قرار میدهیم:
سناریو 1 : فرض کنید در صندوقی سرمایه گذاری کنید که پس از 7 سال سرمایه شما را 5 برابر می کند.
سناریو 2: فرض کنید در صندوقی سرمایه گذاری کنید که تا 7 سال IRR ، 30% در سال تولید کند ( به شرطی که سود حاصل از سرمایه گذاری مجددا سرمایه گذاری شود).

در سناریو 1 ROI برابر با 500 درصد و در سناریو2 ، 630 درصد می باشد یعنی سرمایه 6.3 برابر می شود، همان گونه که ملاحظه می کنید IRRبرای تصمیم گیری معیار مناسب تری می باشد زیرا در یک بازه زمانی قابل پیش بینی است و برای مقایسه صندوق های مختلف که دارای بازه های زمانی متفاوتی هستند، امکان مقایسه را به LP ها می دهد.

از طرفی به نظر می رسد محاسبه ROI در برخی از جنبه ها بسیار سودمند می باشد اما این مسئله را در نظر نمی گیرد که 1 دلار امروز ارزشی بیش از 1 دلار در 5 سال آینده را دارد.

در نهایت با بررسی مجموع حالات هنگامی که IRR به درستی و به طور موثر اندازه گیری شود معیار بهتری برای بازده سرمایه گذاری می باشد. اساسا IRR ، LP را قادر می سازد بازده سرمایه گذاری خود را در برابر سایر دارایی ها به شیوه ایی قابل مقایسه اندازه گیری نماید.
با این حال مشکلاتی برای این متریک نیز وجود دارد به عنوان مثال IRR تحقق یافته به مراتب بهترین معیار ارزیابی بازده سرمایه گذاری می باشد اما محاسبه آن تنها پس از واقعیت اتفاق میفتد. هنگام ارزیابی عملکرد صندوق ها برای تعیین اینکه چه صندوقی در حال سرمایه گذاری بهتری است محاسبه IRR تحقق یافته تقریبا بی فایده است زیرا استفاده از IRR تحقق یافته نگاهی به عقب دارد و شما فقط زمانی می توانید آن را اندازه گیری
کنید که همه چیز اتفاق افتاده باشد. به عنوان مثال رتبه بندی تیم های ورزشی بر اساس عملکرد 7 سال گذشته آن ها امکان پذیر است. در کل IRR تحقق یافته برای تهیه گزارش از میزان بازده سرمایه گذاری های LP که در صندوق انجام شده است بسیار مفید می باشد.

0

امتیاز کاربران: 4.5 ( 2 رای)
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن