استارتاپتعریف استارتاپ

تعریف استارت‌آپ

اگرچه مفهوم استارتاپ براي بسياري از مردم آشنا است و اين كلمه به طور معمول استفاده مي شود اما داشتن يك تعريف واحد براي شركت هاي استارتاپي بسيار سخت است. ديكشنري وبستر يك توصيف كوتاه از استارتاپ دارد و آن را يك كسب و كار جديد معرفي مي كند، اما اين تعريف به اندازه كافي جامع و مانع نيست.

از ديدگاه تاريخي اصطلاح استارتاپ در اواخر دهه 70 ميلادي در ايالت متحده آغاز شد و در سال 2000 اين اصطلاح عمومي شد. استيو بلانك استاد دانشگاه استنفورد و باب دورف كارآفرين سريالي بيان مي كنند كه استارتاپ يك نمونه كوچك از يك شركت بزرگ نيست در واقع استارتاپ يك سازمان موقت است كه در جستجوي  مدل كسب و كار مقياس پذير، تكرار پذير و سودآور مي باشد. اريك ريس استارت آپ را یک نهاد انسانی معرفي مي كند که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است. Blumenthal مدير عامل شركت Warby Parker بيان مي كند، استارتاپ ها شرکت هایی هستند که برای حل مسائلی که راه حل آنها مشخص نیست مشغول به کار هستند و موفقیت آنها تضمین نشده است.

در واقع شاید دقیق ترین تعریف استارتاپ هیچ کدام از موارد ذكر شده نباشد. زیرا تعریف مشخصی از استارتاپ وجود ندارد که هم سرمایه گذاران و هم کارآفرینان با آن موافق باشند. اما شاید بهترین تعریفی که بتوان برای استارتاپ ارائه کرد تعريف استيو بلانك و باب دورف  باشد:

به این دلیل می گوییم استارتاپ یک سازمان موقت است زیرا هدف آن رشد سریع از لحاظ فروش، تولید و یا تعداد کارکنان است. بنابراین ویژگی اصلی استارتاپ نوآوری، مقیاس پذیری و رشد سریع  مخصوصاً در مرحله اول عملیات خود (3تا5سال) می باشد. به همین دلیل استارتاپ ها به عنوان مهمترین کانال های توسعه اجتماعی، اقتصادی، تغییر صنعت و بازسازی و نرخ اشتغال به شمار می روند. این شرکت های تازه متولد شده اين توانایی را دارند كه با ایجاد تحولات صنعتی از طریق نوآوری ها و تکنولوژی هاي جديد، مناطق محلی و گاهی اوقات کل اقتصاد را به سمت پیشرفت و رقابت پذیری سوق دهند.

همچنین منظور از تکرار پذیر این است که محصول يا خدمتي كه با هدف درآمد زایی ایجاد شده است را بتوان بارها و بارها تکرار کرد و به ازای هر تکرار، درآمد افزایش پیدا کند. و استارتاپ مقياس پذير يعني تمايل به ورود محصول خود در آينده به ساير كشورها و شهرهاي مختلف و توسعه مدل كسب و كار وجود دارد، كه براي توسعه مدل كسب و كار، استارتاپ به سرمايه گذاري VC براي رشد سريع نياز دارد.

منابع


 

– http://www.learnersdictionary.com/definition/start-up

-E. AKSENKINA, “How Multicultural Startups Manage and Succeed in,” Lahti University of Applied Sciences.

-S. Blank and B. Dorf, The Startup Owner’s Manual The Step-by-step Guide for Building a Great Company, vol. 53, no. 9. BookBaby, 2012, 2013.

-E. Ries, “The-Lean-Startup-.pdf.” The USA, New York: Crown Business., 2011.

-A. Shontell, “What is a startup definition – Business Insider,” Business Insider. 2014.

-R. Passaro, P. Rippa, and I. Quinto, “The start-up lifecycle : an interpretative framework proposal,” in RSA AiIG 2016, 2016, pp. 1–25.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن