اپ موبایلارزشگذاری

اپ موبایل و تخمین ارزش

اپ (app) یک برنامه کامپیوتری یا بسته نرم افزاری است که به نحوی طراحی شده است که در گوشی موبایل، تبلت یا ساعت اجرا می شود. اپ ها را می توان در 3 دسته کلی؛ بازار (marketplace) همانند کروم، همگانی (universal) همانند اسکایپ و  نرم افزار  به عنوان خدمت (software as a service-SaaS) همانند درآپ باکس، دسته بندی نمود. ارزشگذاری اپ ها را می توان در دو فاز زیر انجام داد:

  1. تعیین معیار مناسب ارزش
  2. انتخاب ضریب مناسب ارزش

دو معیار مناسب برای تخمین ارزش اپ ها، عایدات مدنظر فروشنده (seller’s discretionary earnings-SDE) و عایدات قبل از بهره، مالیات و استهلاک دارایی های مشهود و نامشهود (EBITDA) می باشد. اولی برای اپ های با بازار و مشتریان کم و دومی برای اپ های با بازار و مشتریان بزرگ مناسب تر هستند. نحوه محاسبه هر یک به شرح زیر می باشد؛

جبران خدمت مالک+هزینه های عملیاتی- بهای تمام شده تولید- فروش=SDE

 استهلاک + هزینه ها- فروش= EBITDA

در واقع SDE مبلغ عایدی باقیمانده پس از کسر تمامی هزینه های عملیاتی و همچنین حق الزحمه بنیان گذارن (مالکان) است.

گام دوم ارزشگذاری، تعیین ضریب مناسب برای تخمین ارزش است. این ضریب می تواند عدد بزرگتر از صفر  تا یک عدد بزرگ همانند 50 باشد. به عنوان مثال برای استارتاپ های بزرگ، ضریب مورد استفاده برای تخمین ارزش با استفاده از EBITDA عددی در حدود 20 می باشد. بدین ترتیب که اگر EBITDA برابر با 1 میلیارد تومان باشد در این صورت ارزش تخمینی برابر با  10=10×1 میلیارد تومان خواهد بود. منظور از انتخاب ضریب مناسب در واقع انتخاب عدد پایه برای ضریب و سپس تعدیل آن با توجه به معیارهای برشمرده زیر است. نکته بسیار مهم در تعیین ضریب این است که باید شما سابقه و مستندات مناسبی از داده های قابل اتکا و مرتبط با عملکرد خود داشته باشید. چرا که ارزش بر مبنای اطلاعات فوق تعیین می شود و نه نظر و انتظارات مالک.

ضریب مناسب برای تعیین ارزش با توجه به رشد بالقوه، ریسک ها و سایر عوامل مرتبط با کسب و کار تعیین می شود. عمده عوامل اصلی در تعیین ضرایب به شرح نمودار زیر می باشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن