ارزشگذاریاستارتاپ

چگونه پیچ دک با هدف مذاکره در یافتن سرمایه گذار درست کنیم

Pitch deck خلاصه ای است از برنامه کسب و کار شما در پاور پوینت، پرزی، کی نوت یا ابزارهای ارائه مشابه برای مخاطبین. در واقع پیچ دک برای مذاکرات رودررو یا برخط با سرمایه گذاران، مشتریان و شرکای بالقوه تهیه می شود. به هنگام مذاکره با سرمایه گذاران یکی از کلیدی ترین سئوالات ارزش کسب و کار شما خواهد بود. بدین منظور بسیار حیاتی است که بتوانید ارزش کسب و کار خود را به شیوه مناسب و متقاعد کننده بیان نمایید. تعداد و محتوای اسلایدهای پیچ دک بسته به ماهیت کسب و کار و توانمندی ارائه کننده متفاوت خواهد بود و لیکن پیشنهاد می شود 12 اسلاید با محتویات زیر تهیه شود.

 

مواردی را که باید در ارائه انجام دهید

مواردی را که باید در ارائه انجام ندهید

یک نمونه پیچ دک در لینک زیر ارائه شده است.

Startup-Investor-Pitch-Deck-Template (1)

حال بر می گردیم به موضوع ارزش و ارزشگذاری کسب و کار. طبیعتا محتوای پیچ دک فاقد مطالب مربوط به ارزشگذاری است اما در صورت درخواست، شما می بایست اطلاعات در خصوص ارزشگذاری را ارائه نمایید. اولین و کلیدی ترین قانون در بیان ارزش این است که به جای بیان یک عدد بهتر است که داستان ارزش را بیان کنید؛ یا به عبارت دیگر مفروضات، عملکرد پیش بینی شده و ارزش به دست آمده با استفاده از مدل های مختلف ارزشگذاری را بیان نمایید.

مواردی را که در خصوص ارزشگذاری باید در نظر بگیرید:

توجه نمایید که ارزش استارتاپ در مراحل اولیه بیشتر تابعی است از؛

  1. مبلغ سرمایه گذاری شده
  2. سهم قابل واگذاری توسط بنیان گذاران
  3. ارزش افزوده ناشی از سرمایه گذار جدید
  4. تیم استارتاپ
  5. بازار بالقوه
  6. مزیت رقابتی

لذا بسیار مهم خواهد بود که بتوانید با بیان داستان و ارائه اعداد و ارقام و شواهد، موارد فوق را نشان دهید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن