دسته‌بندی نشده

متوسط نرخ رشد استارتاپ‌ها

راه‌اندازی یک استارت‌آپ و تبدیل آن به یک کسب و کار پایدار نیازمند چندین سال تلاش و پیگیری مداوم است. اما بنیان‌گذاران این شرکت‌ها چگونه نقشه راه را ترسیم می‌کنند؟ ما انتظار داریم چه زمانی شرکت درآمد ایجاد کند؟
پیش‌بینی درآمد شرکت برای سال‌های آتی و ارائه آن به سرمایه‌گذاران، همواره امری دشوار بوده‌است و در اغلب موارد به دلیل اینکه درآمد شرکت یا بسیار بالا و غیر قابل باور و یا بسیار محافظه‌کارانه پیش‌بینی ‌می‌شود، برای سرمایه‌گذاران جذابیت کمی دارد، به طوری که تمایل آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کاهش می‌دهد.
معیار نرخ رشد درآمد، یکی از کاربردی‌ترین معیارها برای نشان دادن سرعت رشد استارتاپ‌ها است. این معیار درصد افزایش ماه به ماه درآمد را اندازه گیری می‌کند.
نرخ رشد درآمد به شرکت‌های نوپا کمک می‌کند تا پیشرفت نسبی ماه به ماه درآمد شرکت را اندازه بگیرند. این معیار در واقع باعث می‌شود موسسان و سرمایه‌گذارن بتوانند رشد جاری و بالقوه استارتاپ‌ها را ارزیابی کنند.
معیارهای برآورد نرخ رشد برای استارت‌آپ ها
پیش‌بینی درآمد شرکت فارغ از اینکه شرکت در چه مرحله ای از چرخه عمر خود باشد، بسیار وابسته به نرخ رشد درنظر گرفته‌شده برای شرکت است.
در تحلیل انجام شده، به بررسی پیش‌بینی درآمد آخرین سال مالی (YTD) به علاوه سه سال آینده می‌پردازیم و از این طریق می‌توانیم ضرایب رشد درآمد سالانه برای سه سال آینده را بررسی کنیم.
متوسط نرخ رشد درآمد پیش‌بینی شده برای شرکت در سال اول 178%، سال دوم 100% و برای سال سوم 71% در نظر گرفته می‌شود.یعنی شرکتی با سود ناخالص 500،000 دلار، می‌تواند برای سه سال آینده سودهای به مبلغ 1،390،000 دلار، 2،780،000 دلار و 4،753،000 دلار را محقق کند.
نرخ رشد برای استارت‌آپ‌ها با توجه به صنعت، کشور و اینکه شرکت در کدام مرحله از چرخه عمر خود قرار دارد، بسیار متفاوت است. شرکت‌های تازه تاسیس به دلیل کوچک بودن مبالغ درآمدشان در سال‌های ابتدای فعالیت، به دلیل اینکه رشد اعداد کوچک‌تر آسان‌تر و قابل قبول‌تر نسبت به اعداد بزرگ است، نرخ‌های رشد بالاتری را برای درآمدشان انتخاب می‌کنند.
علاوه‌ بر این، شرکت‌های مختلف، زمان راه‌اندازی، سرعت پذیرش، چرخه‌ فروش و فرصت‌های بازار متفاوتی دارند و هم‌چنین اندازه‌ بازار داخلی و دسترسی به منابع مالی، استعدادها و … در کشورهای مختلف، متفاوت است.
برای تعیین معیار، شرکت‌ها را بر اساس اندازه‌شان به دو دسته تقسیم می‌کنیم:
              – شرکت‌های کوچک
شرکت‌های با درآمد سالانه 50،000 دلار تا  250،000 دلار در سال‌های ابتدایی شروع فعالیت؛
              – شرکت‌های بزرگ
شرکت‌های با درآمد بالای 250،000 دلار در سال‌های ابتدایی شروع فعالیت.با توجه به نمودار فوق، کشور هند با 970% متوسط رشد درآمد سالانه پیش‌بینی شده در سال اول برای شرکت‌های کوچک، در جایگاه اول قرار دارد و پس از آن کشور استرالیا با 400% در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین شرکت‌های کوچک اروپایی نرخ رشد بالاتری نسبت به شرکت‌های ایالات متحده و کانادا در تمامی سال ها داشته‌اند.
شرکت‌های کوچک هندی و استرالیایی در سال سوم رفتار مشابه‌تری نسبت به هم داشته‌اند.
اما در مورد شرکت‌های بزرگ داستان متفاوت است. در این شرکت‌ها نرخ رشد پیش‌بینی شده کندتر از اعداد پیش‌بینی شده برای شرکت‌های در اندازه کوچک‌ است. در این گروه از شرکت‌ها برای سال اول، شرکت‌های استرالیایی و پس از آن‌ها شرکت‌های ایالات متحده، متوسط رشد درآمد بالاتری را دارند و شرکت‌های هندی با نرخ 60% در سال اول، دارای کمترین نرخ رشد در این گروه از شرکت‌ها هستند. در سال آخر تقریبا برای همه شرکت‌های بزرگ به جز شرکت‌های کانادایی، نرخ رشد نزدیک به هم هستند.صنعت با بیشترین نرخ رشد مورد انتظار:
اما در خصوص صنایع مختلف، بیشترین نرخ رشد برای صنعت کالاهای مصرفی با متوسط نرخ رشد 376% برای سال اول، 119% برای سال دوم و 113 درصد برای سال سوم، پیش‌بینی می‌شود.
این در حالی است که برای صنعت خدمات تجاری و بازرگانی کندترین نرخ رشد، با نرخ‌های 108% برای سال اول،66% برای سال دوم و 61% برای سال سوم، پیش‌بینی می‌شود. این موضوع بدلیل خصوصیات کلی مربوط به این دو صنعت است. محصولات مصرفی به دلیل برخورداری از پتانسیل بالاتر و بازار کل بیش‌تر و هم‌چنین دارا بودن مزیت‌های رقابتی، می‌توانند به طور متوسط بازده‌های بالاتری کسب کنند.
در میان شرکت‌های در اندازه کوچک، پیش‌بینی نرخ رشد برای صنعت محصولات مصرفی دوره‌ای (Cyclical Consumer Products)، در تمامی سال‌ها بالاتر است و در مقابل در صنعت بانکداری نرخ رشد درآمد پایین‌تر است که ممکن است این موضوع به دلیل مبلغ سرمایه‌گذاری مورد نیاز بالا در این صنعت باشد.بطور کلی، برای صنعت محصولات مصرفی در شرکت‌های بزرگ، نرخ رشد بالاتری در تمامی سال‌ها نسبت به سایر صنایع پیش‌بینی می‌شود. اما صنعت پیشرو در سال اول صنعت خدمات بانکداری و سرمایه‌گذاری با نرخ 161% و سپس صنعت محصولات مصرفی با نرخ 151% است و در سال آخر تقریبا برای تمامی صنایع نرخ رشد حدود 50 درصد و برای صنعت محصولات مصرفی نرخ رشد 100 درصدی درسال آخر پیش‌بینی می‌شود.مقایسه اطلاعات با سال 2016 : افزایش خوش‌بینی
بطور کلی نرخ رشد مورد انتظار توسط کارآفرینان از سال 2016 تا به امروز افزایش داشته است. در تجزیه و تحلیل قبلی انجام شده در سال 2016، نرخ رشد درآمد به ترتیب 120%، 82%، 60% بوده است. (در مقایسه با 178%، 100%، و 71%) که این نشان‌دهنده بهبود دیدگاه کارآفرینان نسبت به قبل است.
هند همچنان بالاترین نرخ رشد مورد انتظار برای شرکت‌های کوچک را در میان سایر کشورها داراست. در حالی‌که نرخ رشد پیش‌بینی شده برای شرکت‌های با اندازه بزرگ در ایالات متحده و شرکت‌های اروپایی رفتاری مشابه سال 2016 داشته اند.
صنعت محصولات مصرفی همچنان سریع‌ترین صنعت در حال رشد است در حالی که نرخ رشد درآمد خدمات مالی و سرمایه‌گذاری کاهش چشم‌گیری داشته است.

 

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. اگه دسته بندي شركتها به كوچك و متوسط و بزرگ بود اعداد دقيقتري بدست مي امد چون شركتهاي بسيار بزرگ ميتوانن در شركتهاي كه نزديك به دسته شركتهاي كوچك هستن در اعداد و ارقام اثر داشته باشن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن